Over Stichting Proplan

Stichting Proplan wil middelen en mogelijkheden aanreiken voor de allerarmsten.
Dit zodat het voor hen (weer) mogelijk wordt hoop voor de toekomst te krijgen ongeacht geloof, ras of etniciteit. We doen dit vanuit onze christelijke identiteit wat ons daartoe oproept en motiveert.

• Werkwijze
    Op een kostenbewuste en no nonsens wijze geld en middelen inzetten waardoor de hulp, in welke vorm dan ook geboden, een maximaal effect heeft.

Daarnaast willen we bewustzijn aanmoedigen, zowel bij de gevers als bij de ontvangers, dat donaties aan Proplan daadwerkelijk voor hulp is en niet voor overheadfactoren. Bij de ontvangers willen wij het besef creëren dat mensen ons hierop afrekenen. Het verkrijgen van donaties (in Nederland) voor hulp aan projecten is niet vanzelfsprekend, ofwel: het kost altijd veel inspanning.

>> Meer over onze Werkwijze

• Uitvoering
    Het in de statuten van Stichting Proplan vastgelegde doel is:

a. Het steunen van en/of participeren in kerkelijke, levensbeschouwelijke, humanitaire, charitatieve,
    culturele, wetenschappelijke of algemeen nut beogende instellingen, organisaties en/of activiteiten, alsook het scheppen, steunen en/of in stand houden van fondsen en middelen daarvoor;
    b. Het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn.

In de praktijk
    De focus van het werk ligt voornamelijk in Joegoslavië. Met inzet van vrijwilligers zowel in Nederland als ter plekke wordt o.a. gewerkt aan:

– Voedselpakketten voor de allerarmsten;
    – Bezoekjes en hulp aan extreem eenzame ouderen;
    – Een (micro)krediet voor de aankoop van landbouwmateriaal, koeien, of schapen, het inrichten
    van een werkplaatsje voor een bedrijfje;
    – Het zorgen van een dak boven het hoofd voor degenen die niet hebben;
    – Voor kinderen is het van groot belang dat ze naar school kunnen. Vaak staat armoede dit in de weg en is er geen geld voor de aankoop van schoolspullen en/of een buskaart. Door dit aan te pakken hebben kinderen een toekomst;
    – Het helpen oplossen waar geen ambulances zijn, of kinderen helpen die door gebrek aan vervoer niet naar school kunnen;
    – Ondersteuning in materiële zin aan ouders of een instelling die verzorging bieden aan mensen met een psychische beperking.

• Financiële middelen

Het vermogen van de stichting wordt gevormd door:

a. Subsidies en donaties;
    b. Schenkingen, erfstellingen en legaten;
    c. Het uitgeven van nieuwsbrieven met daarin informatie over bestaande en nieuwe projecten, met een oproep tot ondersteuning van een concreet project danwel om overige inzet te te ondersteunen;
    d. Acties en benefietconcerten;
    e. Alle andere binnenkomsten.

De stichting heeft niet als doel winst te maken. Alle ontvangen bedragen worden uitgegeven in overeenstemming met het doel van de stichting. Het kan zijn dat er een bestemmingsverplichting is van gelden op de rekening van Proplan om een project mogelijk te maken. Echter, het onnodig vasthouden van fondsen zonder bestemmingen vindt niet plaats.

Stichting Proplan initieert of ondersteunt graag concrete, zichtbare uitgaven van nuttige instellingen, met name die werkzaam zijn in voormalig Joegoslavië. In het algemeen schenkt Stichting Proplan geen grote bedragen indien daarvoor geen aanwijsbare besteding bestaat (en wat dus in de algemene middelen van de instelling terechtkomt).

• Toekomstplannen en in uitvoering

Gezinsvervangend kinderhuis
    Door het Emmaus Zorgcentrum in Bosnië wordt hard gewerkt om een (gezins)vervangend kinderhuis te realiseren. Mogelijk gemaakt door Proplan met een bedrag van in totaal 187.500 euro waarvan 50.000 euro financiële hulp van ‘Wilde Ganzen’. De opening zal in september 2015 zal plaatsvinden.

Huizenbouw
    Een al velen jaren lang kreperende weduwe met haar twee kinderen in Medagovo (Bosnië) woont in een huis wat op instorten staat. Proplan helpt! Medio juli 2015 is het klaar.

Een school
    In Bosnië zal medio zomer 2015 een school in Malešići van een nieuw dak worden voorzien. Bij regen zitten de kinderen dan eindelijk in een droog schoollokaal.

Een eigen glazen kas
    Met als doel de allerarmsten in Bosnië de winterperiode door te helpen met verse groenten, worden in september de bestaande (tunnel)kassen uitgebreid met een (gebruikte) glazen kas inclusief verwarming. Met deze uitbreiding is het zelf opkweken van zaaigoed mogelijk zodat geen plantjes meer behoeven te worden aangekocht en kan in de wintertijd ook volop door worden gegaan met de teelt van groenten en tomaten e.d. Vanuit de opbrengst kunnen we dan niet alleen zorgen voor verse groenten maar zelfs ook een deel vermarkten zodat we nog hulp, hoop en toekomst kunnen bieden aan de velen kansarmen.

Plaatje Beleidsplan
CONTENT

Onze projecten

Bouwprojecten