Ouderen bezoeken in de Krajina

• ouderen

Ouderen: Een leven in armoede en eenzaamheid

De Krajina, een gebied in Kroatië, gelegen tegen de westelijke grens van Bosnië, is het meest verwonde hart van Europa. Velen van onze “oudjes” die we bezoeken overleefden twee oorlogen en zagen hun huis al twee keer in hun leven in rook opgaan. Zij wonen in Kroatië maar horen er niet bij. Bijna alleen de oude mensen zijn teruggekeerd na de oorlog. Ze wonen soms moederziel alleen en ook nog eens op afgelegen plekken.
Buiten de vaak onder erbarmelijke omstandigheden waarin ze leven is de eenzaamheid een groot probleem. Wat zijn ze blij met zo’n bezoekje, eindelijk zien ze iemand…….Voor deze ouderen zetten wij ons in.

Wij doen bezoekwerk

Al vele jaren lang brengt Stichting Proplan warmte, liefde en hulp aan deze ouderen. Door de inzet van vrijwilligers worden deze mensen regelmatig bezocht. Sinds medio 2013 wonen en werken René en Helga Pronk ook in de Krajina, waardoor het aantal bereikte ouderen uitgebreid kon worden. Op dit moment worden er per maand in de Krajina 110 bezoeken gebracht.

Omdat de ouderen een uiterst schamel pensioen krijgen wordt er naast een praatje altijd een voedselpakket achtergelaten. De blijdschap en dankbaarheid is enorm. Omdat de winters heel koud zijn met veel sneeuw worden er ook dekens en kleding uitgedeeld. Zo nodig wordt er ook hout voor de kachel gekocht zodat de mensen de winter door kunnen komen.

U kunt ons helpen

Als onze hulp er niet zou zijn dan komt er of helemaal niemand bij deze ouderen of ze krijgen slechts een keer per jaar bezoek van een ver familielid. Wij kunnen niet alles, maar we doen wat we kunnen. U kunt ons hierbij helpen. Om u een indicatie te geven van de kosten: Een pakket eten kost inclusief transportkosten 25 euro. Als uw hart ernaar uitgaat om hier een bijdrage aan te geven, doneer dan hier. (Dat kan al vanaf 5 euro.)

- - "Ouderen bezoeken in de Krajina"