Paasproject ‘Hulp in woningnood Bosnië’

Voor veel gezinnen in Bosnië is hun woonsituatie erg schrijnend.

Juist als het om gezinnen met kinderen gaat willen we er alles aan doen om hen te helpen. Voor een vijftal gezinnen is hun woningnood zo triest dat we nog dit jaar echt een verschil voor hen gaan maken.
Ze kunnen het haast niet geloven, een droom die uitkomt. Welk gezin mag op uw steun gaan rekenen?

De familie Huseinović

De eerste familie betreft het gezin van Mehdin en Alma Huseinović – in het dorp Glogova niet ver van Bratunac en 3 kinderen.

Situatie: Een woning met 1 kamer beneden.
Doel: Op de zolderverdieping voor de kinderen een goede slaapgelegenheid te maken door het dak te isoleren en 3 kamertjes te maken.
Kosten: 7.000 euro

De familie Zilić

De tweede familie Amir en Sjedače Zilić uit Srebrenica.

Situatie: Wonen met hun ouders en 1 baby in 1 kamer beneden.
Doel: De zolderverdieping bewoonbaar maken voor het jonge gezin door dak en vloer te isoleren en 2 kamertjes te maken zodat ze een eigen plek hebben.
Kosten: 7.000 euro

De familie Delić

De derde familie is Delić, zij wonen met 2 gezinnen in 1 huis met maar 2 kamers en is net buiten Tuzla

Situatie: Twee echtparen, waarvan de mannen elkaars broers zijn en één hiervan is gehandicapt. Beide families hebben elk drie kinderen. In totaal dus 6 kinderen en 4 volwassenen wat met één w.c., één keuken, enz. tot erg  spannende situaties leidt en elke dag stress oplevert.
Doel: De gehandicapte broer en vader met zijn gezin zo spoedig mogelijk naar een aanwezig casco huis; ofwel een huis met 4 muren en een dak erop en dat is het dan ook. Geen ramen, deuren, trap, w.c. en ook geen water en elektra. Vanwege deze situatie reeds begonnen om in dit cascohuis 1 kamer, een keuken, de badkamer en w.c. klaar te maken voor dit gezin.
Kosten: incl. elektra, wateraansluiting, dakgoten plus 3 kamers bewoonbaar maken 8.500 euro.

Ermina Husič

Vierde familie is Ermina Husič heeft het zwaar. probeert met wat schoonmaakwerk iets bij te verdienen maar dat is niet gemakkelijk in Bosnië. Werk vinden is net als een speld in hooiberg zoeken.
Situatie: moeder met 2 kinderen. Het dak is zo lek als een mandje. Door dit slechte dak is het huis van binnen erg vochtig en zitten de plafonds en muren vol met vochtplekken en is de atmosfeer in het huis verre van gezond.
Doel: Een nieuw dak moet uitkomst brengen. Daarna heeft het zin om ook de binnenkant te gaan verven.
Kosten: een nieuw dak kost circa 1500 euro.

Nihida Hamidović

De foto’s van het vijfde gezinnetje hierboven spreken voorzich. Als er iemand is die het echt slecht heeft getroffen dan is het wel Nihada Hamidovic (46 jaar)
Situatie: Alleenstaande moeder
met dochter Irma van 12 jaar. Wat ze heeft is teveel om dood te gaan en te weinig om te leven. De school van Irma belde met een noodkreet voor hulp.
Doel: per direct gaan we zorgen voor een maandelijks pakket eten. Ook kleding en schoenen  gaan we verzorgen. Het huis moet grondig worden aangepakt. mogelijk haalbaar voor plm 6000 euro.

De familie Iliić in Bijeljina

Het zesde gezin hierboven is wel de meest erge situatie. Wat moeten we zeggen? Bij aankomst een radeloze moeder en heeft men ons gesmeekt om hulp.
Situatie. Familie Ilić heeft 2 kinderen, een meisje van 4 met maar 1 nier en een kleintje van 8 maanden. Het kan bijna niet erger zoals zij wonen temeer daar het meisje van 4  jaar heel kwetsbaar is omdat een nieroperatie is mislukt en nu in haar leven verder moet met één nier.

Doel: Hier is maar één ding mogelijk, een nieuw huis realiseren. Dankzij de hulp van nederlandse vrijwilligers die mee gaan helpen zijn de totale kosten 17.000 euro. Na veel overleg met de gemeente Bijeljina en de locale kerk wordt komt een bijdrage van 4000 euro. Dus nog 13.000 euro nodig. Natuurlijk wordt ook hier per direct gezorgd voor een maandelijks pakket eten. Ook kleding en schoenen  gaan we verzorgen. Het huis moet voor de komende winter klaar zijn.

Conclusie:
Juist omdat al deze mensen zo van concrete hulp afhankelijk zijn gaan we er alles aan doen om in deze 6 situaties een verandering aan te brengen. Helaas heeft geen van de mannen werk, evenals 50 tot 60 procent van de mannen in Bosnië. Maar meehelpen bij de bouw kan nu ook en dat gaan ze uiteraard dan ook doen. Ook plannen we dat deze zomer met een groep vrijwilligers uit Nederland gaan helpen.
Niet iedereen kan naar Bosnië wel hopen we dat u meehelpt als sponsor.
Doet u mee met een paasgift? Wat zullen ze daar blij mee zijn!

- - "Paasproject 'Hulp in woningnood Bosnië'"