Hulp in woningnood Bosnië

Voor veel gezinnen in Bosnië is hun woonsituatie erg schrijnend.

Juist als het om gezinnen met kinderen gaat willen we er alles aan doen om hen te helpen. Voor een vijftal gezinnen is hun woningnood zo triest dat we nog dit jaar echt een verschil voor hen gaan maken.
Ze kunnen het haast niet geloven, een droom die uitkomt. Welk gezin mag op uw steun gaan rekenen?

De familie Huseinović

De eerste familie betreft het gezin van Mehdin en Alma Huseinović – in het dorp Glogova niet ver van Bratunac en 3 kinderen.

Situatie: Een woning met 1 kamer beneden.
Doel: Op de zolderverdieping voor de kinderen een goede slaapgelegenheid te maken door het dak te isoleren en 3 kamertjes te maken.
Kosten: 7.000 euro

De familie Zilić

De tweede familie Amir en Sjedače Zilić uit Srebrenica.

Situatie: Wonen met hun ouders en 1 baby in 1 kamer beneden.
Doel: De zolderverdieping bewoonbaar maken voor het jonge gezin door dak en vloer te isoleren en 2 kamertjes te maken zodat ze een eigen plek hebben.
Kosten: 7.000 euro

De familie Delić

De derde familie is Delić, zij wonen met 2 gezinnen in 1 huis met maar 2 kamers en is net buiten Tuzla

Situatie: Twee echtparen, waarvan de mannen elkaars broers zijn en één hiervan is gehandicapt. Beide families hebben elk drie kinderen. In totaal dus 6 kinderen en 4 volwassenen wat met één w.c., één keuken, enz. tot erg  spannende situaties leidt en elke dag stress oplevert.
Doel: De gehandicapte broer en vader met zijn gezin zo spoedig mogelijk naar een aanwezig casco huis; ofwel een huis met 4 muren en een dak erop en dat is het dan ook. Geen ramen, deuren, trap, w.c. en ook geen water en elektra. Vanwege deze situatie reeds begonnen om in dit cascohuis 1 kamer, een keuken, de badkamer en w.c. klaar te maken voor dit gezin.
Kosten: incl. elektra, wateraansluiting, dakgoten plus 3 kamers bewoonbaar maken 8.500 euro.

Ermina Husič

Ermina Husič leeft in barre omstandigheden
Situatie: moeder met 2 kinderen. Het dak is zo lek als een mandje. Door dit slechte dak is het huis van binnen erg vochtig en zitten de plafonds en muren vol met vochtplekken en is de atmosfeer in het huis verre van gezond.
Doel: Een nieuw dak moet uitkomst brengen. Daarna heeft het zin om ook de binnenkant te gaan verven.
Kosten: een nieuw dak kost circa 1500 euro.

Nihida Hamidović

De foto’s hierboven spreken voorzich. Als er iemand is die het echt slecht heeft getroffen dan is het wel Nihada Hamidovic (46 jaar)
Situatie: Moeder
met dochter Irma van 12 jaar. Wat ze heeft is teveel om dood te gaan en te weinig om te leven. De school van Irma belde met een noodkreet voor hulp.
Doel: per direct gaan we zorgen voor een maandelijks pakket eten. Ook kleding en schoenen  gaan we verzorgen. Het huis moet grondig worden aangepakt. mogelijk haalbaar voor plm 6000 euro.

Conclusie:
Juist omdat al deze mensen zo van hulp afhankelijk zijn gaan we er alles aan doen om in deze vier situaties een verandering aan te brengen. Helaas heeft geen van de mannen werk, evenals 50 tot 60 procent van de mannen in Bosnië. Maar meehelpen bij de bouw kan nu ook en dat gaan ze uiteraard dan ook doen. Ook plannen we dat deze zomer met een groep vrijwilligers uit Nederland gaan helpen. Helpen die geen helper hebben, dat wordt ook hier weer 100% waargemaakt.

- - "Hulp in woningnood Bosnië"