430 patiënten, 40 graden en….. geen water

09-02-2018 – Maar niet meer in de zomer van 2019. Ja, de zomerperiodes in Bosnië kunnen enorm warm zijn en temperaturen van 40 graden of meer zijn geen uitzondering. Het gevolg is een tekort aan water. Daarom draait de gemeentelijke watervoorziening tijdens deze hitte de kraan gewoon dicht….. maar vanaf april 2019 is dit opgelost. Stichting Proplan hielp met een bedrag van 9000 euro en wilde Ganzen met 4500 euro en is er nu een eigen watervoorziening voor dit zorgcentrum met 430 bewoners.

In Bosnië is de zorg aan mensen met een beperking dan niet te vergelijken met die in Nederland. Vrijwel alle zorg vindt in Bosnië plaats via de overheid en daar valt wel het één en ander over te zeggen.

Het private Zorgcentrum MFS Emmaus in Bosnië is daar een grote uitzondering op. Ontstaan kort na de heftige oorlog tussen 1991 en 1995 als een vluchtelingenkamp en gaandeweg veranderd in een uniek centrum.

Maar liefst 430 bewoners met allerlei fysieke en of mentale beperkingen krijgen daar op de meest liefdevolle wijze hulp, hoop en toekomst.
Zelf zijn we elke keer opnieuw onder de indruk hoe goed deze zorg plaatsvindt door de ruim 200 medewerkers. Nu wél water uit de kraan in een zorgcentrum waar dit gewoon onmisbaar is.

Samen met onze achterban hielp Stichting Proplan in dit urgente probleem, mede omdat enkele jaren terug met onze hulp aldaar het gezinsvervangende kinderhuis is gebouwd. Dat kindertehuis heeft iedere zomer hetzelfde probleem en zitten dan eveneens zonder water. Bovendien is Emmaus onze partner om het project ‘Liefde voor de weduwen van Srebrenica’ uit te voeren.

Kortom: deze zomer komt er absoluut water uit de kraan bij Emmaus en wij weten wel zeker dat u dat ook wil!

De wilde ganzen steunt van harte ontwikkelingsprojecten, opgezet door ogen Nederlanders samen met de lokale bevolking.

Noot in maart 2019

We zeggen wel eens: ‘het is een druppel op de gloeiende plaat’, dit was nu wel heel letterlijk. Aan alle helpers heel veel dank. Met elkaar is een groot verschil gemaakt!

In februari 2018 is dit project gestart!!! Afronding medio maart 2018

- - "430 patiënten, 40 graden en..... geen water"