Juist in de zomer is water erg belangrijk voor 430 patiënten

De zomerperiodes in Bosnië kunnen enorm warm zijn en temperaturen van 40 graden en zelfs hoger is dan geen uitzondering. Het gevolg is een tekort aan water en draait de gemeentelijke watervoorziening, tijdens deze temperaturen de gemeentelijke kraan dicht….. en komt er ook in het zorgcentrum Emmaus met ruim 430 patiënten geen druppel water meer uit de kraan. Dat kan natuurlijk niet.

In Bosnië is de zorg aan mensen met wat voor beperking dan ook niet te vergelijken met die van Nederland. Vrijwel alle zorg vindt plaats via de overheid en daar valt wel één en ander over te zeggen. Het private Zorgcentrum MFS Emmaus in Bosnië is daar een grote uitzondering op. Ontstaan kort na de heftige oorlog tussen 1991 en 1995 als een vluchtelingenkamp en gaandeweg veranderd in een unieke centrum waar maar liefst 430 bewoners met allerlei fysieke en of mentale beperkingen op de meest liefdevolle wijze hulp, hoop en toekomst ontvangen. Zelf zijn we elke keer opnieuw onder de indruk hoe goed deze zorg plaatsvindt door de ruim 200 medewerkers. Maar geen water uit de kraan in een zorgcentrum is onhoudbaar.

Oplossing. Hoewel behoorlijk hoog gelegen in de heuvels is uit onderzoek gebleken dat op niet al teveel diepte water aanwezig is. Wel zullen dan meerdere bronnen geslagen moeten worden. Dit zullen er 9 of 10 worden waarna het waterprobleem definitief is opgelost.

Graag wil Stichting Proplan hen helpen in dit urgente probleem; mede ook omdat enkele jaren terug met onze hulp aldaar het gezinsvervangende kinderhuis is gebouwd, ook zij zijn dan gedupeerd en eveneens zonder water zitten. Daarnaast is Emmaus onze partner om het project ‘Liefde voor de weduwen van Srebrenica uit te voeren. Kortom wij zorgen graag dat er ook in in de zomers water uit de kraan komt bij Emmaus en wij weten wel zeker dat u dat ook wil!

Dit zag ook Wilde Ganzen in. Als Stichting Proplan voorziet in 8000 euro doen zij er 50 procent bij en onze partner voorziet in 1500 euro. De totale kosten bedragen dus 13.500 euro .

We zeggen wel eens: ‘het is een druppel op de gloeiende plaat’, dit is nu wel heel letterlijk. Helpt u ons me? Elk bedrag is welkom op NL44INGB0004350357.

- - "Juist in de zomer is water erg belangrijk voor 430 patiënten"