Opening gezinsvervangend jongerenhuis

09-01-2016 – Onze partner MFS Emmaus in Klototnica (Bosnië) geeft al jaren huisvesting en veel zorg aan (zwerf)kinderen en tieners. Wie nergens meer gewild is en alles al heeft meegemaakt komt hier binnen, zegt de directeur de heer H. Okanovic. De accommodatie was sterk verouderd en het gebouw waarin de jongeren waren gehuisvest werd in 2012 afgekeurd. Zowel MFS Emmaus en Stichting Proplan lieten het er niet bij zitten en hebben twee jaar lang hard gewerkt om geld bij elkaar te krijgen voor nieuwbouw van een (gezins)vervangend kinderhuis.

Dit is in 2015 officieel geopend door de Nederlandse ambassadeur, de heer P. Kraak. Dit is een heel belangrijk project om de jonge mensen toch een veilige en liefdevolle plek te geven. Met als doel om uiteindelijk geheel op eigen benen terug te keren in de maatschappij in plaats van opnieuw belanden op straat en in de criminaliteit. In totaal zijn zo’n 40 jonge mensen hier gehuisvest en in de loop van 2017 zijn een aantal bungalows gerealiseerd voor zelfstandig wonen. Stichting Proplan kon helpen met een bedrag van in totaal € 187.500 waarvan € 50.000 financiële hulp van ‘Wilde Ganzen’.

DSCN3385 (1024x768)openening 2

- - "Opening gezinsvervangend jongerenhuis"