Opening gezinsvervangend jongerenhuis

Opvang zwerfjongeren in Zorgcentrum Emmaus

Zwerfjongeren in Bosnië kwamen in het verleden regelmatig  via de diverse instanties terecht in het Zorgcentrum Emmaus nabij Doboj. Wie nergens meer gewild is en alles al heeft meegemaakt komt hier binnen, zegt de directeur de heer H. Okanovic. De overheid ging echter behoorlijk wat eisen stellen aan de huisvesting en het gebouw waarin de jongeren waren gehuisvest werd in 2012 afgekeurd.  Als er geen nieuwbouw zou komen dan dreigden 35 tieners in 2015 te moeten verkassen naar een staatsinstelling. Jongeren in deze instellingen belanden vaak weer op straat en in de criminaliteit.

Bouw van een gezinsvervangend tehuis

Stichting Proplan liet het er niet bij zitten. Wij zijn 2 jaar lang heel hard aan het werk geweest om geld bij elkaar te krijgen voor nieuwbouw. In mei 2014 overhandigden we in de Goudse Schouwburg een cheque ter waarde van 187.650 euro. Dankzij gulle sponsors kon Stichting Proplan voorzien in bijna de helft van de totale bouwkosten a 400.000 euro. Op 2 september 2015 is het nieuwe gezinsvervangende tehuis geopend door de Nederlandse ambassadeur de heer P. Kraak.

Dankzij uw hulp is er nu een jongerenhuis in Bosnië! Een fijne plek voor anders kansloze jongeren om op te groeien.

DSCN3385 (1024x768)openening 2

- - "Opening gezinsvervangend jongerenhuis"