De weduwen van Srebrenica

voedsel_ouderen_krajina3

De weduwen van Srebrenica

U kent vast wel de geschiedenis waarmee de weduwen in Srebrenica mee te maken hebben. Door de V.N. werd de enclave Srebrenica in Bosnië, als een veilige enclave aangewezen en Dutchbat, (onze Nederlandse soldaten) kreeg als taak om de bewoners te beschermen. Tijdens het slotoffensief in juli 1995 werd Srebrenica ingenomen, de mannen van de vrouwen gescheiden en voltrok zich een verschrikkelijk drama; meer dan 8000 mannen werden omgebracht.

Elk jaar wordt op 11 juli de val van Srebrenica herdacht, maar de 8000 weduwen van Srebrenica die hun man, hun zonen en vaak ook nog familieleden hebben verloren bij deze val, merken een dag later niets van een verandering in hun bestaan. Aan de gezichten is dat goed te zien; de pijn van hun leven staat er diep in gegroefd. De weduwen die de moed hadden om terug te keren naar hun huis in Srebrenica zijn nog net zo extreem eenzaam als al die jaren. Daarnaast, de traumatische gebeurtenissen van alles wat is meegemaakt is de oorlog is in hun hoofd nog lang niet voorbij, dagelijks hebben ze met de pijn hiervan te maken. Ze voelen zich daarom heel vaak niet begrepen en (terecht) ook in de steek gelaten.
Ja, dan is 1% hulp altijd nog meer dan 100% medelijden.

Bezoekwerk

Dus werd het tijd om de weduwen van Srebrenica niet langer aan hun lot over te laten. Vanuit Nederland gaat dat niet eenvoudig maar dankzij onze financiële hulp is vanaf eind 2016 via onze partner MFS Emmaus een deskundige medewerkster aan de gang gegaan. Zo’n 40 vrouwen worden nu bezocht, wordt een arm over hun schouder gelegd en luisteren naar hun schokkende verhalen. Ook zijn er bijeenkomsten waar de gezamenlijke (lotgenoten) ontmoeting centraal staat.

Mede namens u brengt ze hulp, hoop en liefde. Natuurlijk kost dat geld. De omgeving is flink bergachtig en is een 4 wheel drive auto een must. Maar soms moet je in de winter nog een flink stuk lopen om deze weduwen te kunnen bereiken. Naast de gebruikelijke zaken als een telefoon, laptop, wat medische apparatuur e.d. zijn ook andere kosten zoals brandstof en verzekeringen. Alle vaste kosten op een rij, incl. autokosten, een attentie achterlaten bij een bezoekje, een maaltijd bij de zes gezamenlijke ontmoetingen en het salaris van de volledig gekwalificeerde psychologe komt dit uit op een jaarbedrag van €26.000,-

De slogan van Proplan: 1% hulp altijd nog meer dan 100% medelijden is hier méér dan van toepassing want wereldwijd zijn we de enigen die zich voor deze totaal vergeten groep vrouwen inzetten. Bekijk de video op deze pagina en zie zelf hoe groot de impact is van dit werk. Dankuwel als we samen met u ons daarvoor MOGEN inzetten.

- - "De weduwen van Srebrenica"