Bezoekwerk weduwen van Srebrenica

U kent vast wel de geschiedenis waarmee de weduwen in Srebrenica mee te maken hebben. Door de Verenigde Naties werd de enclave Srebrenica in Bosnië als een veilige enclave aangewezen en Dutchbat (onze Nederlandse soldaten) kreeg als taak om de bewoners te beschermen. Tijdens het slotoffensief in juli 1995 werd Srebrenica ingenomen, de mannen van de vrouwen gescheiden en voltrok zich een verschrikkelijk drama. Meer dan 8000 mannen werden omgebracht. Lees hier meer informatie over de val van Srebrenica.

Elk jaar wordt op 11 juli de val van Srebrenica herdacht. Maar de 8000 weduwen van Srebrenica merken een dag later niets van een verandering in hun bestaan. Aan de gezichten is dat goed te zien: de pijn van hun leven staat er diep in gegroefd. De weduwen die de moed hadden om terug te keren naar hun huis in Srebrenica zijn na al die jaren nog steeds extreem eenzaam. Daarnaast hebben ze dagelijks met de pijn van de traumatische gebeurtenissen te maken. De oorlog is in hun hoofd nog lang niet afgelopen. Ze voelen zich daarom vaak niet begrepen en (terecht) ook in de steek gelaten. Dan is 1% hulp altijd nog meer dan 100% medelijden.

Bezoekwerk

Het werd tijd de weduwen van Srebrenica niet langer aan hun lot over te laten. Vanuit Nederland gaat dat niet eenvoudig, maar dankzij onze financiële hulp is vanaf 2017 via onze partner MFS Emmaus een deskundige medewerkster aan de slag gegaan. Zo’n 40 vrouwen worden nu bezocht. Zij krijgen nu een arm over hun schouder gelegd en er wordt geluisterd naar hun schokkende verhalen. Ook zijn er bijeenkomsten waar de gezamenlijke (lotgenoten) ontmoeting centraal staat.

Mede namens u brengt ze hulp, hoop en liefde. Natuurlijk kost dat geld. De omgeving is flink bergachtig en is een auto met vierwielaandrijving een must. Soms moet je in de winter nog een flink stuk lopen om deze weduwen te kunnen bereiken. Naast de gebruikelijke zaken zoals een telefoon, laptop en wat medische apparatuur moeten ook brandstof en verzekeringen bekostigd worden. Alle vaste kosten op een rij met daarin autokosten, een attentie achterlaten bij een bezoekje, een maaltijd bij de zes gezamenlijke ontmoetingen en het salaris van de volledig gekwalificeerde psychologe komt uit op een jaarbedrag van €26.000,-. Wereldwijd zijn we de enigen die zich voor deze totaal vergeten groep vrouwen inzetten. Bekijk de video op deze pagina en zie zelf hoe groot de impact is van dit werk. Bedankt dat we samen met u ons daarvoor MOGEN inzetten!

- - "Bezoekwerk weduwen van Srebrenica"