Een duurzaam project

Voor de oorlog was Srebrenica een wereldberoemde trekpleister en een luxe kuuroord. Vandaag de dag staan de kapot geschoten hotels als trieste skeletten omhoog, herinnerend aan de rampspoed tussen 1991 en 1995. Met de bouw van het zorgcentrum wordt weer hoop gegeven en dit heeft daarom enorme impact op de toekomst van deze gemeente.

In het hele bouwplan van het zorgcentrum staat duurzaamheid centraal. Daarmee lopen we voor op de regelgeving in Bosnië en zal het zorgcentrum als voorbeeld dienen hoe je op een duurzame manier elektriciteit en warmte kan verkrijgen. In vrijwel het hele land wordt bijna elk huis en bedrijf verwarmd met bruinkool of hout. Dit zorgt voor de uitstoot van de schadelijke stof Co2. Warmte voor het zorgcentrum komt straks via warmtepompen uit de grond. Uit twee boringen op 60 meter diepte bleek dat er water aanwezig is. Daar waren we erg blij mee! Elektriciteit wordt opgewekt door de zonnepanelen die op het dak van het appartementencomplex worden geplaatst. Hoogwaardige isolatie bleek voor de Bosnische aannemer een moeilijk punt, omdat de aanschaf van de gewenste dikte drie keer duurder is dan wat men daar gewend is. Maar met hulp van prof. ir. Jouke Post (vrijwillige architect) en Roelof Lier (installateur in Stolwijk) is de aanschaf toch gelukt. Na ongeveer acht jaar verdienen we deze kosten terug en besparen we fiks op de energierekening. Duurzaam bouwen betekent ook dat alle materialen in het land zelf worden aangekocht. Dus geen onnodige transporten en last but not least: het komt daarmee ook de lokale economie beslist ten goede.

- - "Een duurzaam project"