Moeders van Srebrenica

De harten van leerlingen van Gračanica zijn vol van liefde en compassie. Leerlingen van basisschool “Hasan Kikić” uit Gračanica gaven geschenken aan de moeders van Srebrenica.

Vertaling van een blog van partnerorganisatie MFS Emmaus.

Ze hadden hun kleinkinderen moeten zijn, maar dat waren ze niet, ze hadden warme bloemen uit de bossen moeten zijn, genomen door de bleke vingers van de kinderen, maar dat zijn ze niet, ze zouden een warme omhelzing van een kleindochter moeten voelen om de vlechten te wiegelen vóór HET naar school gaan. Maar het zal nooit gebeuren. De gebroken lijn en de gebroken adem, braken het hart in vele stukken, maar ze lachten en huilden van geluk. Vandaag hebben de meeste van onze moeders in Srebrenica gehuild dat ze nog nooit de gevoelens hebben gevoeld, van iets dat had moeten zijn.

Liefde voor moeders van Srebrenica

De onvergetelijke bijeenkomst voor de moeders van Srebrenica in de boarding-accommodatie in Potočari, namen we op met onze camera’s. Leerlingen en leraren van de basisschool “Hasan Kikić” uit Gračanica bezochten op 8 maart de begunstigden van ons project “Love for the Mothers of Srebrenica” (Liefde voor de Moeders van Srebrenica) en verrasten hen met bescheiden geschenken. De waardige kinderhanden hebben voor elke moeder van Srebrenica een bloem geplant.

Moeders van Srebrenica

Programma internationale vrouwendag

De boarding-accomodatie Potočari en Day Center Zvornik organiseerden voor deze gelegenheid een speciaal programma. Er namen gasten met verschillende recitals deel en de schooldirecteur, Miralem Mejremic, sprak het publiek toe, bedankte de ontvangst en feliciteerde de komende internationale vrouwendag. Voor alle kinderen bereidde onze moeder Šuhra Malić de snoepjes die ze persoonlijk aan hen overhandigde. We betuigen onze speciale dankbaarheid voor het idee en de realisatie van deze activiteit aan de leraren Amira Dautović en Aida Čamdžić, die de schoolsectie van jonge vrijwilligers leidden en die ons altijd met hun creativiteit verrasten.

>> Lees het originele artikel over de Moeders van Srebrenica

Wie is partner MFS Emmaus?

Internationaal forum van solidariteit Emmaus “(IFS-EMMAUS) is een lokale NGO opgericht in 1999, met als doel hulp te bieden aan kwetsbare bevolkingsgroepen. IFS-EMMAUS opereert door het hele land, telt 260 werknemers, 50 actieve vrijwilligers en een netwerk van kantoren in Doboj lstok, Sarajevo, Srebrenica en Zvornik.

Stichting Proplan werkt al jaren intensief samen met lokale partner MFS Emmaus, onderdeel van Emmaus Internationaal. Samen met hen is veel ervaring opgedaan met de bouw van een gezinsvervangend kinderhuis (2015) en de renovatie en nieuwbouw van huizen na de enorme watersnood in 2014. Met hun kennis van de lokale situatie, het verkrijgen van vergunningen e.d., is dit een enorme pre voor de bouw van het zorgcentrum voor de weduwen van Srebrenica.

- - "Moeders van Srebrenica"