Herdenking 2020

01-07-2020 – De enorme media-aandacht rond 11 juli van het herdenken van het drama de val van Srebrenica, nu 25 jaar terug. Dat is voor veel mensen belangrijk om op de hoogte te komen wat in 1995 had moeten gebeuren, maar wat NIET is gebeurd. Namelijk bescherming en hulp geven aan de tienduizenden vluchtelingen. Dit was immers een harde belofte gedaan door de V.N. en namens hen uit te voeren door Dutchbat.

Ondanks die enorme aandacht is er geen enkel verschil voor de weduwen van Srebrenica, als ze ziek worden is er geen hulp. Des te meer wordt duidelijk welk verschil Stichting Proplan wél maakt. Coronacrisis of niet, de bouw van het zorgcentrum gaat gestaag door. Sinds de laatste berichtgeving over de voortgang is er veel gebeurd. De hoogste tijd voor een nieuwe bouw-update!

Voortgang bouw zorgcentrum

In de nieuwsbrief van mei vertelden we dat de bouw van het zorgcentrum gestaag verloopt. De ruwbouw van het restaurant met kantoor, verpleegafdeling, wasserij, technische ruimte en het mortuarium zijn klaar en de medische post is zelfs al opgeleverd. Eind maart ging ook de bouw van het appartementencomplex van start. In mei zijn hiervoor de fundamenten gelegd en in juni zijn de begane grond en de eerste verdieping van het pand gebouwd. Op onderstaande foto’s is het resultaat tot nu toe te zien. Nog voor de winter moet de kap van het appartementencomplex erop zitten.

Steeds meer een veilig thuis

Nog een mooi nieuwtje: het kanton Tuzla heeft deze maand toegezegd bij te dragen in de kosten van de noodzakelijke afrastering van het terrein. Het gaat om een flink bedrag van € 8.500,-. Daar zijn we natuurlijk enorm dankbaar voor! Het is mooi om te zien hoe het complex steeds meer een veilig nieuw thuis wordt voor de Weduwen van Srebrenica. De komende maanden wordt hard doorgewerkt, zodat medio 2021 de eerste weduwen het zorgcentrum kunnen betrekken.

- - "Herdenking 2020"