Vrijwilligers in Bosnie!

20-03-2021 – De bouw van het zorgcentrum is in volle gang! Iedere helpende hand is dan ook mooi meegenomen. Een enthousiaste groep vrijwilligers is vrijdag 12 maart vertrokken richting Bosnië om daar te helpen. Bij de foto’s leest je meer over hun dagelijkse ervaringen.

Ben je handig en gezond? 8 juni vertrekt een nieuwe vrijwilligers richting Bosnië. Dit zal de LAATSTE keer zijn dat een klusgroep meehelpt met de bouw van het zorgcentrum. Ook deze keer gaat het om het aanbrengen van plinten, vloeren afwerken en de PVC vloerbedekking aanleggen. Wil jij je aanmelden om mee te gaan? Neem dan contact met ons op!

Dag 1 – 13 maart 2021

De eerste volledige dag in Bosnië! En die zijn wij gestart met lossen. Een deel van de lading op de hoofdlocatie van MFS Emmaus en een deel in Srebrenica. Zo hebben wij de eerste helpende hand kunnen bieden door een hoog-laag bed af te leveren bij een ernstig zieke vrouw.

Ook hebben we een kort bezoek gebracht aan een lokaal ziekenhuis en daar een inventarisatie gemaakt. In de loop van het jaar kijken wij hoe we hier een steentje kunnen bijdragen!

De dag werd afgesloten met een diner vanuit Nederland. In Bosnië zijn geen Aziatische gerechten. Dus dat hebben wij als verrassing meegenomen!

Dag 2 – 14 maart 2021

In de middag hebben we een bezoek gebracht aan de Guber rivier. Een plek waar vroeger duizenden toeristen naar toe gingen. Dit water heeft voor heel wat kwalen een heilzaam karakter. Na de oorlog is geprobeerd dit kuuroord nieuw leven te geven. Helaas niet met het gewenste resultaat.

De ochtend stond in het teken van het zorgcentrum. Alle vrijwilligers hebben meegewerkt aan verschillende klussen.

Dag 3 – 15 maart 2021

De weersverwachtingen zijn uitgekomen… het heeft gesneeuwd!

Om 07.00 uur zijn we met frisse moed aan het werk gegaan. In hoog tempo zijn de plinten geschuurd, gaten geboord, in de grondverf gezet en tegen de muren gemonteerd. Aan het einde van de dag was iedereen moe, maar voldaan!

We verblijven in een internaat op 100 meter van bouwplaats. Wij schuiven daar aan tafel als de bouwvakkers gaan eten. De kinderen van het internaat staan dan keurig in een rij te wachten tot wij klaar zijn en gaan daarna eten. Een fijne plek om te verblijven.

Dag 4 – 16 maart 2021

Deze dag ben ik vanuit Srebrenica naar families gereden in  de omgeving van Tuzla. Deze verkeren in moeilijke sociale omstandigheden. Zij hebben tassen met kleding gekregen die van te voren zijn uitgezocht op de juiste maat. Ook heb ik een boerenfamilie bezocht die we al heel wat jaren kennen.  Zij zijn druk met het opbouwen van hun bedrijf en doen dit via leningen. Dat is zeker niet eenvoudig. Ook zij zijn verrast met kleding.

De klusgroep bezocht het memorial centre in Potocari wat altijd weer een enorme impact heeft. De film over wat er is gebeurd met de 8700 mannen die in 1995 zijn vermoord en de grote begraafplaats laten een diepe indruk achter. Onze vrijwilliger Elvir heeft het allemaal meegemaakt maar zag kans om te vluchten. Tijdens de dagafsluiting werd lang met elkaar over de gebeurtenissen nagepraat.

Dag 5 – 17 maart 2021

Vrijwel heel de dag regent het zachtjes, maar dat mag de pret niet drukken!

Om 7 uur wordt het werk verdeeld. Vloeren vegen, stofzuigen in restaurant, kantoor en ziekenzaal. De plinten die in oktober zijn aangebracht moeten nog afgelakt worden, dus aanpakken met elkaar!

Zelf ben ik aan het werk in het appartementencomplex. Plinten plamuren en later weer schuren. Tussendoor zorg ik voor de koffie. Bij net 3 graden boven nul is een warm kopje koffie meer dan welkom! De aannemer kwam ook langs, met een groep mensen. Dit bleek een buurman te zijn en een aantal mensen van het kadaster. Er was onduidelijkheid over de erfscheiding. Gelukkig is dit ter plekke direct opgelost!

Ook vandaag ben ik meer dan trots en dankbaar met de vrijwilligers. Ze doen het toch maar en gaan ervoor! Met de aannemer werden gelijk afspraken gemaakt voor over 3 maanden. Dan is de laatste klusreis.

Dag 6 – 18 maart 2021

De klusweek in Srebrenica zit erop. We hebben honderden meters plinten geplaatst, gezaagd, geplamuurd, geschuurd en geverfd. Acht mannen hebben keihard gewerkt. Mannen die er alles voor over hadden om hun bijdrage te leveren aan het zorgcentrum. Ik ben dankbaar en ook trots op het resultaat! In juni komen voor de laatste keer terug om te klussen. Aannemer Adem Hallilovic gaat zorgen dat we dan direct aan de slag kunnen. Daarna moeten de liften worden geplaatst en worden de ruimtes ingericht.

We bedanken ook Henk Asscheman en Arjan Berkouwer die heel wat uren in de gesponsorde truck van KOV Transport hebben doorgebracht met hulpgoederen. Een lieve oma in Srebrenica kon daardoor eindelijk op een bed liggen in plaats van een oude bank en kinderen werden verrast met presentjes.

We hebben de dag afgesloten met een tripje naar Pomol. Een spannende rit door de bergen in rondom Srebrenica. Vlakbij Pomol staat het herbouwde huis van vrijwilliger Elvir Krkic. Hij vertelde indrukwekkende verhalen over hoe hij de oorlog als 24 jarige wist te overleven en over de school. Vroeger zaten er 600 kinderen op een school. Nu zijn dat er 8. Bij ieder dorp en stad vertelde hij over de aantallen mensen die omgebracht zijn in de oorlog. Met name in de omgeving van Srebrenica zie je nog zoveel kapot geschoten huizen, het lijkt wel of de oorlog hier een jaar terug is geëindigd.

Het werk wat we hebben mogen doen was weer in perfecte samenwerking met MFS EMMAUS. We werden dagelijks verwend met de beste zorg, DANK beste vrienden! We hopen en bidden dat het zorgcentrum dit jaar een warme plek mag worden voor al die dappere moeders van Srebrenica.

Een TV ploeg heeft opnamen gemaakt tijdens het werken.

Dag 7 & 8 – 19 & 20 maart 2021

Vandaag is de dag dat wij weer richting huis vertrekken. Wat een zorg en liefde bij het afscheid door onze partner Emmaus. Wij kregen een lunchpakket en werden om 8 uur uitgezwaaid om vervolgens 950 km te rijden naar Wels in Oostenrijk. In alles werd duidelijk dat de samenwerking met Emmaus veel meer is dan alleen zakelijk. Iets wat voor dit moeilijke maar zo belangrijke project in Bosnië veel toegevoegde waarde heeft. In Oostenrijk is ook een lockdown en avondklok. We hebben eten besteld en dat werd keurig bezorgd in het hotel. De volgende dag was iedereen om 7 uur al op pad om de laatste kilometers richting huis te rijden. Iedereen is weer veilig thuis gekomen. Daar zijn we intens dankbaar voor. Ik wil iedereen die heeft meegeleefd in welke vorm dan ook bedanken!

Voel jij je aangetrokken om mee te gaan? In juni staat de volgende reis op de agenda. Beleef ook eens zo’n onvergetelijk ervaring en neem contact met ons op!

- - "Vrijwilligers in Bosnie!"