Feestelijke opening zorgcentrum voor Weduwen van Srebrenica

Op 23 oktober 2022 was het zover, de opening van het zorg- en wooncentrum voor weduwen in Sreb-
renica. Toen we een aantal jaar geleden begonnen aan het verwezenlijken van het centrum, hadden we nooit durven dromen zo’n groot en mooi project af konden ronden. Graag willen we u hiervoor heel hartelijk voor bedanken.

Omdat we zonder u dit nooit hadden kunnen doen, vertellen we graag meer over de feestelijke opening van het Bosnische centrum voor getraumatiseerde en eenzame weduwen. Samen met u is een prachtig zorgcentrum gerealiseerd met toegankelijke appartementen, een medische hulppost, ontmoetingsruimte en de nodige faciliteiten.

Door heel wat vrijwilligers is hard gewerkt aan dit project. Maar ook de aannemer en onze partner MFS Emmaus hebben er alles aan gedaan om een prachtig zorgcentrum te realiseren. Tijdens de opening werd er aandacht besteed aan de verschillende partners van het project. Er was een podium opgezet, met daarvoor overdekte zitplaatsen voor partners, medewerkers, vrijwilligers en bovenal (toekomstige) bewoners van het centrum.

Daarnaast was er ruimte voor Stichting Proplan voorzitter Willem Pronk om een woord te richten tot de aanwezigen: “Maar wanneer je gelooft in de levende God, die jou en mij liefheeft, dan kijk je met de ogen van God naar een wereld die bloedt uit duizend wonden. Dat pak je op wat je kan, of zoals de missie is van Proplan en Emmaus, dan help je die geen helper hebben. Dat geeft altijd moeite want het geeft strijd, mensen trekken zich terug, ook in dit project. Wat heeft mij geholpen om vol te houden: Graag wil ik een citaat uit mijn bijbel doorgeven wat ook mijn inspiratiebron is en waarom dit project is gestart: “God heeft ons niet een geest van lafheid gegeven, maar een geest van kracht, liefde en bezonnenheid.”

De opening van het centrum was niet alleen feestelijk. Er was ook emotie en ontroering, bij het terugdenken aan de verschrikkelijke gebeurtenis die leidde tot de noodzaak van dit project. Op nog geen drie minuten rijden vanaf het zorgcentrum rijzen duizenden witte grafzerken in strakke rijen uit boven een groene heuvel. Er bijna recht tegenover staat de voormalige accufabriek waar in de jaren 90, tijdens de Bosnische oorlog, militairen van Dutchbat waren gelegerd. Beelden die bekend zijn van het achtuurjournaal: de val van Srebrenica. De grootste genocide in Europa sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Een massamoord die ruim achtduizend Bosnische jongens en -mannen het leven kostte.

De moeders en weduwen van Srebrenica bleven eenzaam en getraumatiseerd achter. Er zou hulp komen voor de nabestaanden, maar die hulp kwam niet. Daar moest verandering in komen, vond ook Stichting Proplan. Met de bouw van het zorgcentrum maken we samen een direct verschil in de levens van deze getroffen vrouwen. De nieuwe bewoners reageren dankbaar en ontroerd op de hulp, maar vinden het ook spannend. Want wat als hun verloren mannen en zoons toch terugkeren naar hun huis en ze zijn vertrokken? Daarnaast offeren ze een stukje op van hun vrijheid en zelfstandigheid door de stap te nemen naar het centrum te verhuizen. Maar bovenal betekent het centrum voor hen een eind aan eenzaamheid en erbarmelijke omstandigheden waar ze jaren in hebben geleefd in het afgelegen gebied in het oosten van Bosnië.

Er is hoop. Hoop is wat wij als Stichting Proplan samen met u, onze helpers hebben kunnen verspreiden in het zo vaak vergeten Srebrenica.

“Ik bid dat deze plek voor de moeders, en iedereen die dit nu of later hoort diezelfde liefdevolle nabijheid mag ervaren die mij heeft geïnspireerd tot idee om de moeders en veel anderen mensen te mogen helpen”, aldus Willem Pronk in zijn speech.

Hieronder een foto-overzicht van de opening.
Bekijk alle foto’s op: https://photos.app.goo.gl/hdwoe57rdshZC1rV6

- - "Feestelijke opening zorgcentrum voor Weduwen van Srebrenica"