HULP AAN MENSEN MET EEN HANDICAP IN BOSNIË

03-01-2017 – Het leven voor MENSEN met een HANDICAP of hun verzorgers is zwaar. Echte hulp van de overheid ontbreekt. Proplan helpt! Bijvoorbeeld met een rolstoel, een prothese op maat of door een badkamer toegankelijk te maken voor een invalide.

De huidige hulp van de overheid aan mensen met een handicap is mensonwaardig. Neem nu Hana, ze is 12 jaar en fysiek kan ze niets, zelfs niet gecontroleerd praten. Maar haar verstand en haar zintuigen zijn prima. Ze wil net als ieder ‘gezond’ kind gewoon naar school. Daarvoor heeft Hanah wel een Tobi laptop nodig. Dit is een apparaat wat zij met haar ogen kan bedienen. Zo kan ze communiceren en onder andere de lessen op school volgen. Ofwel, de laptop is nodig om geen achtergesteld leven te hebben. Hana is een pienter meisje en wil graag wat van haar leven maken. De aanschaf van die Tobi laptop is € 5.500,- en is een onmogelijke uitgave voor de ouders van Hana. Ze hebben al veel geld moeten lenen om het huis geschikt te maken voor Hana.

Bij zo’n situatie kijken we niet weg bij Stichting Proplan, wij helpen hen die geen helper hebben. Naast een laptop hielpen we Hana ook met een rolstoel zodat het naar school gaan makkelijker gaat. Deze vorm van eenvoudige, concrete hulp bij gezinnen of een oudere doen we graag. We zien dat hiermee echt verschil wordt gemaakt en dat het de kwaliteit van leven sterk verbetert.

Ook helpt Proplan op die plaatsen waar gehandicapten (soms meervoudig, soms psychiatrisch beperkte) verblijven. Vaak is de huisvesting van de instelling of het ziekenhuis enorm verouderd; is er in geen 30 jaar of langer enig onderhoud geweest door gebrek aan middelen. Dat dan juist deze kwetsbare mensen zich zo enorm moeten behelpen is zo in en in triest. Voor de bewoners van MFS Emmaus (420 bewoners) en het hospitaal Modrica (260 bewoners) zijn met hulp van Stichting Proplan significante verbeteringen aangebracht voor een meer menswaardig bestaan.

Hulpmiddelen zoals krukken, een rolstoel, een scootmobiel (wel met goede accu’s) maar ook incontinentiemateriaal is van harte welkom op ons adres.

- - "HULP AAN MENSEN MET EEN HANDICAP IN BOSNIË"