Bouwprojecten

Bouwprojecten: huizen en scholen bouwen en renoveren

Door de slechte economische situatie in Bosnië, Servië en Kroatië leven veel mensen in armoede. Ze leven in schrijnende omstandigheden en hebben erbarmelijke woonruimte. Geen elektriciteit, geen waterleiding, geen riool, geen glas, geen verwarming…alles wat voor ons bijna vanzelfsprekend is ontbreekt daar voor gezinnen en ouderen.
Bij scholen en ziekenhuizen stelt de overheid weliswaar geld ter beschikking maar dat is zwaar onvoldoende om het noodzakelijke onderhoud hieraan te plegen.
Die zijn dan ook zwaar verouderd en verkeren vaak in een zeer erbarmelijke staat na jarenlange afwezigheid van onderhoud en reparaties. We werken dan op een unieke manier aan herstel waarbij geen euro ’tussen de wal en het schip valt’.

In het filmpje het relaas van Zubas die meehelpt om een door Stichting Proplan gefinancierde nieuwbouw mogelijk te maken zodat zijn ouders straks eindelijk onderdak hebben voor het gezin met 2 kinderen.

Proplan werkt samen

Stichting Proplan wil heel graag helpen bij het verlichten van deze grote huisvestingsproblemen. In 2016 en 2017 werd samengewerkt met Verdouw Bouwproducten. Samen met dit bedrijf zijn een drietal huizen gebouwd. De geholpen families zijn zeer dankbaar voor de hulp uit Nederland. Ook is er een school gerenoveerd. Het aantal aanvragen overtreft elk jaar weer onze mogelijkheden maar daar waar de nood echt nijpend is en zo ‘mensonterend’ doen we er alles aan hulp te bieden. Voor 2018 staan 3 huizen in Bosnië op het programma waar hulp geboden moet worden! Betrokken in de bouwwereld? Met 15.000 euro kan een compleet huis worden gebouwd.

Vrijwilligers

Zonder de inzet van vrijwilligers is het onmogelijk om deze bouwprojecten te realiseren. Hulde aan de fantastische groep vrijwilligers die deze projecten mede tot een goed einde brengen!

Tuzla 1TuzlaHuis Tuzla 7

Huis Tuzla 3Huis Tuzla 2Tuzla 3