Hulp aan de weduwen van Srebrenica

Op 11 juli 1995 viel de Bosnische enclave Srebrenica: mannen en vrouwen werden gescheiden en meer dan 8.000 van de mannen en jongens van 14 jaar en ouder werden vermoord. Duizenden vrouwen bleven als weduwe achter: ‘De weduwen van Srebrenica’.

Al jaren dragen deze weduwen een diepe pijn, een groot trauma, met zich mee. Inmiddels komen veel weduwen van Srebrenica op leeftijd, sommigen worden hulpbehoevend. De vrouwen staan er alleen voor en sommigen maken er geen geheim van dat ze liever vandaag dan morgen dood gaan.

• Maar als ik echt ziek ben, wat dan?
    Weduwe Srebrenica
  • Als jullie dan niet toevallig voor de deur staan, zou ik het echt niet weten; geld voor goede medicijnen en medische hulp is er niet.
    Weduwe Srebrenica
  • Als ik straks niet meer in staat ben voor mijzelf te zorgen dan…. Dan zal God het mij toch niet kwalijk nemen als ik er een eind aan maak?
    Weduwe Srebrenica

Weduwen van Srebrenica: bezoekwerk en noodhulp

met lokale partner MFS Emmaus

Als enige wereldwijd trekt Stichting Proplan zich het lot van de weduwen van Srebrenica zeer aan. In 2016 startten we samen met lokale partner MFS Emmaus met het bezoeken van 40 weduwen, later 50. Elke twee weken bezoeken wij hen aan huis, brengen een tas met eten en in de vaak strenge winters hout voor de kachel. Naast het bezoekwerk organiseren we lotgenoten-bijeenkomsten met een lunch. De bezoeken en bijeenkomsten brengen verlichting in hun vaak eenzame en armoedige bestaan. Naast het bezoekwerk en de noodhulp bouwt Stichting Proplan samen met MFS Emmaus aan een zorgcentrum in het nabij gelegen dorp Potocari.

>> Love for the mothers of Srebrenica

Eindelijk is er iemand die oog en hart heeft voor ons, ons opzoekt en bereid is om te luisteren. Verder, echt waar, heb ik niemand. - Medija Alemic

Help mee