Onze werkwijze

Trouw willen zijn waar na de oorlog in 1995 de hulp is begonnen in het voormalige Joegoslavië met de focus op Oost Bosnië. Stichting Proplan, in omvang een kleine no-nonsens stichting. Maar in aanpak en uitwerking gebeuren de meest mooie dingen. Zoiets gaat natuurlijk niet vanzelf. Lees zelf op deze site hoe we door een andere aanpak een groot verschil mogelijk maken voor kwetsbare kinderen, ouderen en gezinnen in de knel.

Onze missie:
Help die geen helper hebben met hulp, hoop en toekomst.

Na de oorlog zijn in Bosnië Herzegovina heel wat hulporganisaties vertrokken. Niet dat er geen nood was maar op naar de volgende brandhaard in de wereld.  Vanuit zijn christelijke identiteit was het voor de oprichter van Stichting Proplan (Willem Pronk) geen vraag maar juist een bevestiging om trouw te blijven aan de missie aldaar. Immers, de enorme problematiek waar dit armste deel van Bosnië Herzegovina land mee te maken heeft maakt het voor de meest kwetsbare mensen het leven enorm zwaar. De visie is dat we hulp, hoop en toekomst willen geven.

Dit doen we door:

• Het schoolsponsorplan voor kinderen en jongeren uit gezinnen die geen geld hebben om kinderen naar school te laten gaan
  • De allerarmste gezinnen helpen met een voedselpakket, kleding en schoenen
  • De mentaal gehandicapten in twee zorgcentra (situatie daar is niet te vergelijken met hier)
  • Omzien met hulpmiddelen aan hen die een fysieke handicap hebben
  • Hulp aan gezinnen zonder een behoorlijk dak boven het hoofd.
  • Bezoek aan eenzame ouderen en hulp met voedselpakket

Iedere gegeven euro komt aan!

Stichting Proplan werkt alleen met vrijwilligers, er zijn dus geen salarissen, geen kantoorkosten en heeft nauwelijks overhead. Natuurlijk zijn er kosten, bijv. die de bank ons in rekening brengt, het drukken van de nieuwsbrief en het versturen ervan, e.d. Kortom, van uw gegeven euro’s gaat bijna 100 procent naar het doel. Dat bedoelen we met heel no-nonsens.

Zonder de betrokkenheid van donateurs, vrijwilligers, kerken en bedrijven kunnen wij ons werk niet doen. Een flink deel van onze inkomsten komt uit giften van mensen aan Stichting Proplan. Aangesproken? Kom ook in actie door om te zien naar uw naaste waar de hulp ook aankomt en Word donateur!

Wordt net zo enthousiast als wij zijn. Dit is wat wij samen met u mogelijk maken.

Samen met onze donateurs willen wij er zijn in. Door kinderen naar school te laten gaan, te zorgen voor de buskaart, een uitgebreid, maandelijks voedselpakket aan de gezinnen, bezoeken van eenzame ouderen, een arm om hun schouder slaan die zoeken naar troost, een maaltijd en een veilige plek.
Samen helpen we mensen weer op de been en blijven we trouw.