Onze werkwijze

Via onze veldwerkers komt er een (maatschappelijk) probleem of vraagstuk op onze weg en kijken we of een effectieve oplossing kunnen bieden. Soms moeten we heel direct te hulp schieten zoals bij watersnoodramp of een ernstig zieke die nú medicijnen nodig heeft. Welke oplossing er ook nodig is, de verbetering moet significant zijn en een negatieve spiraal ombuigen waardoor dit bijdraagt aan het welzijn en de toekomst van de ontvanger.

Hulp met een maximaal effect
Stichting Proplan zet geld en middelen altijd op een kostenbewuste en effectieve wijze in, zodat hulp een maximaal effect heeft. Zo zullen ouders of verzorgers bijvoorbeeld nooit zelf geld ontvangen voor schoolboeken. Omdat we zeker willen weten dat het geld daadwerkelijk wordt besteed aan het beoogde doel. Daarnaast werken we met vrijwilligers die geen onkosten- of reiskostenvergoeding ontvangen.

Grondige kennis lokale cultuur
Voor ons werk is een grondige kennis nodig van de cultuur van het land en specifiek van de lokale verhoudingen. We zijn er trots op dat we dit als kleine, maar actieve stichting kunnen en daardoor onze projecten succesvol afronden. Onze no-nonsense aanpak, ons lokale netwerk en het zelf ter plaatse aanwezig zijn, maakt dat meer dan 95% van elke euro terecht komt.

We willen niet vertrekken in het spoor van zoveel andere organisaties en doen wat we moeten doen. Want 1% hulp is nog altijd meer dan 100% medelijden. - Stichting Proplan