Bijbelweek voor Roma-kinderen in Servië

03-08-2016 – Bijbelweek voor Roma-Kinderen in Servië.

Onlangs werd er met steun van Stichting Proplan een bijbelweek georganiseerd voor kinderen uit een kleine protestantse kerkgemeenschap van Roma in Zemun, vlakbij Belgrado.

De Roma vormen de grootste niet-Slavische minderheid en hebben het zwaar te verduren in Servië. Ze worden nog steeds gediscrimineerd en leven vaak onder erbarmelijke omstandigheden. De voorganger van genoemde kerkgemeenschap, zelf een Roma, zet zich met hart en ziel in voor het lot van deze mensen.

Voor enkele tientallen kinderen organiseerde hij met hulp van Stichting Proplan een vakantie- en bijbelweek, wat een welkome afwisseling vormt van hun vaak door problemen gekenmerkte dagelijkse leven. Natuurlijk vormden bijbelstudie en samen God danken en loven in zang en gebed een belangrijk onderdeel van deze week. Maar er werd ook elke dag voor voldoende gezond eten gezorgd. Iets wat voor de meeste kinderen in de thuissituatie zeker niet vanzelfsprekend is. En een ijsje of wat snoepgoed is al helemaal een traktatie…

veel kinderen in de zaal zingen maakt blij uitdelen maaltijd jongeren aan de maaltijd

Natuurlijk was er ook veel tijd om met de kinderen aan sport en spel te doen. Leren spelen, leren delen, leren samenwerken. Genieten van speciale verwennerijen zoals in de nagelstudio of meedoen aan een taart-eet-wedstrijd. Tijd voor aandacht en liefde voor elk kind. De week werd afgesloten met een enorme verrassing voor de kinderen, namelijk een bezoek aan een openluchtzwembad. Voor de meeste kinderen was zelfs de rit met de touringcar naar het zwembad al een feest. Een hele dag lang werd heerlijk genoten van de zon en het water.

sport en spel tijdens bijbelweek2 enthousiast begin van bijbelweek in de nagelstudio wedstrijd taart eten
een sprong in het diepe in het zwembad genieten van zon, water en ijs

Het plezier straalt van alle gezichten af, zoals u op de foto’s kunt zien. Voor deze kinderen was het de week van hun leven en gingen ze dolgelukkig terug naar huis met een ‘rugzak’ vol mooie herinneringen.

Stichting Proplan hoopt volgend jaar opnieuw een bijdrage te kunnen leveren aan een fantastische vakantie- en bijbelweek voor heel veel kinderen.

- - "Bijbelweek voor Roma-kinderen in Servië"