Een aangepaste badkamer voor Razija Cigic

Dit jaar ontmoette Willem Pronk naar eigen zeggen het ‘liefste omaatje ooit’. “Tot een maand geleden had ik haar nooit ontmoet, maar ze stuurde wel bijna wekelijks een bemoedigend bericht, tekst of spreuk”, vertelt hij over Razija Cigic.

Razija woont samen met haar man in de Bosnische hoofdstad Sarajevo in een eenvoudig appartementje. Al jaren volgt ze de berichten van Stichting Proplan en bemoedigt ze de organisatie met lieve berichten. Deze positieve woorden betekenen veel voor Willem. Omdat Willem toch een bezoek aan de school bracht voor jongeren met een beperking besloot hij de 62-jarige Bosnische uit te nodigen voor een etentje om haar te ontmoeten en te bedanken voor de jaren aan trouwe steun. Uit eten gaan is voor Razija niet alledaags vanwege de eenvoud waar ze in leeft.

“Bij onze kennismaking stond ik eindelijk oog in oog met deze vriendelijke vrouw. Ik zag een prachtig omaatje, met een enorme vrede op haar gezicht en ze genoot van de ontmoeting”, vertelt Willem. Ze deelde haar indrukwekkende levensverhaal.

“Tijdens de oorlog overleed haar tienerdochter door een granaatontploffing.
De dochter was haar alles en de wereld van Razija stortte in.”

Jaren ging ze gebukt onder zwaar verdriet. Tot twee keer toe probeerde Razija haar leven te beëindigen, maar beide pogingen mislukten. Na de tweede poging kreeg ze een bijzondere droom. Haar dochter verscheen aan haar en zei: “Mama, ik heb het heel goed, stop met jezelf te willen ombrengen.” Die ontmoeting was een omkeer in haar leven, accepteerde het verlies en kreeg innerlijk vrede en is een gelovige vrouw geworden.” De geloofsachtergrond van Razija is islamitisch. “Ze kent de Heiland nog niet, maar wie weet wat God nog voor haar in petto heeft”, aldus Willem. “Je zou het niet zeggen wanneer je haar leert kennen, maar Razija heeft verschillende gezondheidsproblemen. Vanwege problemen met haar been, kan ze niet meer in haar douchebad stappen. Razija en haar man hebben zelf geen geld om de badkamer van hun eenvoudige huisje in Sarajevo aan te passen en de operatie aan Razija’s been te betalen”, vertelt Willem. Daarnaast kampt meneer Cigic (65) ook met gezondheidsproblemen waardoor hij nauwelijks meer van zijn bed af komt. Ook hij heeft medicijnen nodig die ze zelf niet kunnen betalen en niet worden vergoed vanwege het gebrek aan hulp van de Bosnische overheid.

Tijd om het niet bij woorden te laten. Stichting Proplan helpt hen die geen helper hebben, ongeacht hun culturele of
religieuze achtergrond, ook Razija. Voor de renovatie van de badkamer hebben we in totaal € 2.500 nodig en voor de hulp in medische kosten incl. een operatie € 5.000. Doet u mee om Razija en haar man te helpen?

- - "Een aangepaste badkamer voor Razija Cigic"