Event in Potocari georganiseerd door Hayat TV

27-07-2021 – Op dinsdag 20 juli mocht Stichting Proplan (Willem Pronk) aanwezig zijn bij het door Hayat TV georganiseerde event in Potocari. (Kurban Bayram, ofwel het offerfeest)

Voor de meeste mensen die op reis gaan naar Bosnië is de vraag, gaan we vliegen of met de auto? Voor deze niet meer zo heel jonge maar immer enthousiaste motorrijder was dat geen vraag, het werd de motor. Met een topkoffer en 2 zijkoffers bepakt en bezakt op naar Bosnië Herzegovina, een fantastisch land voor iedereen maar zeker voor de ultieme motorrijder. Helaas, het regende bij mijn vertrek en niet zo zuinig ook. Bij aankomst was het droog en op 20 juli was het zelfs prachtig weer. Hayat TV had er werk van gemaakt. Het restaurant was prachtig mooi gemaakt, alsof het al in gebruik was.

In de medische hulppost zaten meer dan 25 weduwen – die altijd en overal ‘Moeders’ worden genoemd – in hun mooiste kleren te wachten tot ze naar binnen konden. Een aantal moeders deden ontroerende verhalen, een zangeres haalde alles uit zichzelf naar boven om de moeders de middag van hun leven te geven. Ik zat naast een moeder die mij vertelde haar 4 zoons te hebben verloren, haar man 2 broers en 3 zwagers. Dus allemaal vermoord. Toen was ik aan de beurt om wat vragen te beantwoorden. Na de introductie door Dalila Omerovic vroeg ze mij: “Hoe vindt u het nu om vandaag hier in Potocari te zijn te midden van al deze moeders op deze bijzondere dag?” Ik had mij voorgenomen om belangrijke dingen te zeggen. Dat dit zorgcentrum wat nu voor 80 procent klaar is door heel de wereld als onhaalbaar werd gezien, dat we o zo graag nog hulp zouden willen ontvangen voor de inrichting, de tegels op de trappen, er nog liften moeten komen en een transformatorhuis. Dat Stichting Proplan inmiddels meer dan 1 miljoen euro bij elkaar heeft verzameld….Maar ik kon mijn tranen niet bedwingen, er kwam geen woord over lippen, mijn keel en mond zat op slot. Dalila bleef mij lief aankijken maar lukt niet om iets te zeggen. Iemand zei later tegen mij: NIETS kunnen zeggen is ook praten. Inderdaad! Het was een live uitzending en ben je aan de beurt dan zien de kijkers een hevig geëmotioneerde Willem. Uiteindelijk kon ik aan iedereen die aanwezig was of zat te kijken iets doorgeven: ‘Jullie Bosniërs kunnen ongelooflijk trots zijn wat hier in de gemeente Srebrenica wordt gerealiseerd. Hier wordt een droom waar gemaakt. Ik vertelde van Peter R. de Vries, die bleef vechten voor recht en gerechtigheid. ‘Liever met een rechte rug dood dan leven op mijn knieën’ had hij als levensmotto. Wat een vent en wat een karakter. De moeder die haar man en vier zoons had verloren begon te applaudisseren. Maar wat ben ik trots op haar. Zij koos er niet voor de moed op te geven en er een eind aan te maken.

Daarom moet dit zorgcentrum dit jaar open want al die moeders verdienen het om niet eenzaam dood te gaan. De naam van het project is: LIEFDE VOOR DE MOEDERS VAN SREBRENICA’. Een mooiere naam is er niet. Veel mensen praten over hetgeen is gebeurd in 1995 en begrijpelijk. TOCH, EN TOCH IS 1 PROCENT HULP MEER DAN 100 PROCENT MEDELIJDEN. DOE JE MEE OP NL44INGB4350357 OF DONEER VIA IDEAL OP https://www.stichtingproplan.nl/doneer/ Je kan ook naar onze Gofundme pagina: starački dom srebrenica – care center srebrenica Geniet van de foto’s en laten we hopen en bidden dat het in 2021 open gaat.

- - "Event in Potocari georganiseerd door Hayat TV"