Hulp voor psychiatrisch ziekenhuis in Modrica, Bosnië!

10-09-2017 – Hulp voor psychiatrisch ziekenhuis in Modrica.

Kapotte ramen en deuren, een auto voor patiëntenvervoer die door een overstroming total loss was… De sanitaire situatie liet zwaar te wensen over. In de zomer een acuut waterprobleem (vaak is het dan 35 graden of meer) en regelmatig draait het nutsbedrijf dan de watertoevoer dicht in heel de stad. Waar begin je? Het kleine beetje extra steun dat men daar van de overheid voor had losgepeuterd, was bij lange na niet voldoende om zelfs maar de ergste problemen aan te pakken. Het psychiatrisch ziekenhuis in Modrica, waar men de zorg draagt voor ongeveer 250 chronisch (kwetsbare) psychiatrische patiënten, kon de hulp van Stichting Proplan goed gebruiken. Dat was duidelijk.

– Zoals u zelf kunt zien waren de houten deuren en raamkozijnen in een heel slechte staat.  Er was maar één oplossing, vervangen door nieuwe kunststof exemplaren.
– De auto voor vervoer van de patiënten naar een arts was door de overstroming niet meer bruikbaar. Dus hiervoor moest een oplossing komen.
– Over de sanitaire situatie kunnen we kort zijn, bar en boos. De foto’s spreken voor zich.
Daarnaast, als er geen water is in de zomer voor chronisch psychiatrische patiënten en dus niet fatsoenlijk kunnen douchen of naar de wc gaan mag je toch echt spreken over een serieus probleem.
Tot slot werd ook dringend gevraagd om te helpen in een professionele grasmaaier. Er zijn flink wat slangen aanwezig in het gras en best gevaarlijk om dit handmatig te maaien.

IMG_0502                 DSC06364

Vervolgtraject

Allereerst werd voorzien in de auto voor het patiëntenvervoer, een professionele grasmaaier en werd onderzoek gedaan of een eigen waterbron geslagen kon worden. Op 80 mt diepte was prima water aanwezig en een maand later was men niet meer afhankelijk van ‘stadswater’.

De leefsituatie van de patiënten in 3 sterk verouderde gebouwen is mensonwaardig. Tijd om hier verandering in aan te brengen. Juist de mensen die zo van hulp afhankelijk zijn verdienen een goede leefomgeving. Begin 2017 is een totale renovatie begonnen van de sanitatie incl. de deuren en kozijnen van deze ‘natte ruimtes’. Het resultaat mag er zijn.

Voor dit hospitaal is het ook dringend noodzakelijk om beveiligings camera’s te installeren om daarmee ongewenst bezoek en gedrag van buitenaf te voorkomen. In de loop van 2018 zal hier mee worden gestart. Kosten 8500 euro, Vanuit Stichting Proplan wordt 60% hierin bijgedragen.

- - "Hulp voor psychiatrisch ziekenhuis in Modrica, Bosnië!"