Onderwijs in Bosnië

Recht op onderwijs en om gelukkig op te groeien: dat is voor kinderen in Nederland de gewoonste zaak van de wereld. Maar in Bosnië en met name in de afgelegen gebieden in de omgeving van Srebrenica is dat nog niet zo makkelijk. Daar is de werkeloosheid hoog en is veel armoede. Dat staat een gelukkig leven en de kans om naar school te gaan in de weg. Het lagere onderwijs is gratis, maar het vervolgonderwijs kost al gauw gemiddeld 600 euro per leerling. Kinderen die ver van school vandaan wonen kunnen geen buskaart betalen en sommige gezinnen hebben zelfs geen geld voor een ontbijt.

Naar school in Potocari

Jaren geleden zag onze partner MFS Emmaus al hoe moeilijk deze ouders het hadden om hun kinderen onderwijs te geven. Daarom is in 2013 een accommodatie in Potocari gebouwd, waar inmiddels ruim 80 kinderen vijf dagen in de week en 24 uur per dag alles krijgen wat zij nodig hebben. Op maandag worden de kinderen met busjes opgehaald en op vrijdag weer teruggebracht naar huis. Voor de ouders uit deze streek is dit de enige manier om hun kinderen naar school te kunnen laten gaan.

Help ook mee!

De kosten van de huisvesting en het onderwijs zijn gemiddeld 90 euro per kind per maand. Stichting Proplan financiert in Potocari de hulp voor 20 kinderen. Dat doen we ook in de gemeente Tuzla, waar wij 12 kinderen helpen. In totaal is voor elk schooljaar € 28.800 nodig. Voelt u zich aangesproken en wilt u meehelpen? Doneer dan gelijk via onderstaande button!

- - "Onderwijs in Bosnië"