Vakantiebijbelweek Roma kids in Zemun

Ook in de zomer van 2023 maakte Stichting Proplan weer een vakantiebijbelweek mogelijk voor Roma kids in Zemun, een stadsdeel van Belgrado. Al heel wat jaren is er een maandelijkse ondersteuning van Stichting Proplan aan Erman Salkovic, de voorganger van de protestante gemeente aldaar. Dit jaar werd voor het eerst ook zijn zoon Marko volop hiervoor ingeschakeld.

Erman schreef ons:

We zijn God dankbaar dat we dit jaar een goed en gezegend kinderzomerprogramma mogelijk konden maken.

We ontvingen, 25 kinderen, 7 tieners, 3 docenten en 4 assistenten.
We hebben ook de ouders van enkele kinderen uitgenodigd in het Akva-park.

Elke dag vertelde we hun Bijbelverhalen en aan het eind hiervan moesten alle kinderen een Bijbelvers uit het hoofd leren. Het is heel mooi maar ook interessant dat alle kinderen heel betrokken en geïnteresseerd waren. Zonder uitzondering leerden ze allemaal de verzen uit de Bijbel uit hun hoofd.

Welke kinderen waren er?

Van de meeste kinderen gaan de ouders nooit naar een kerk. Er waren twee uitzonderingen die wel ouders hebben die naar een kerk gaan. In Zemun leven ook Roma’s van islamitische afkomst en ook die mochten we begroeten. Van de ouders kregen we hartverwarmende reacties hoe blij ze waren met hetgeen we organiseerden. Velen vroegen of ze ook hun kinderen konden sturen, maar helaas, we zijn beperkt in aantal. Er rust immers ook een grote verantwoordelijkheid op ons.

Wat viel ons op?

Andrijan is een slimme jongen van 10 jaar oud. Hij leerde in 3 dagen het ‘Onze Vader’. Ook Angela, kreeg geen genoeg van de Bijbelverhalen. Ieder verhaal volgde ze met grote aandacht en haar ook werd gevraagd, ze gaf altijd heel goede antwoorden. Elkedag werd gezorgd voor eten en drinken en natuurlijk ook een snack. De week werd heel zomers afgesloten in een zwembad, voor de meeste kinderen iets wat nooit mogelijk is door geldgebrek ouders.

Bid voor Marko, hij kan heel goed met kinderen omgaan, hij houdt heel veel van kinderen en de kinderen houden van hem.

Daarom is hij ook erg populair bij kinderen. Marko studeerde af aan de Bijbelschool. Hij heeft een groot verlangen om voor de Heer te werken. Marko zou verantwoordelijk kunnen zijn voor het kinderwerk, maar ik zou graag willen dat hij zijn eigen maandelijkse financiële steun krijgt. Maar als kerk hebben wij niet genoeg middelen om hem te ondersteunen.

Het werken met kinderen is heel belangrijk in Gods koninkrijk, dus mocht iemand Marko willen helpen, dat zou heel fijn zijn. Op de foto’s Andrijan, Angela en Marco

God zegene je.

Erman.

- - "Vakantiebijbelweek Roma kids in Zemun"