We zijn geschokt!

Dat kan je wel zeggen als Alma, de moeder van drie kinderen aan onze veldwerker vertelt wat haar is overkomen.  Ze woonden op de bovenetage van het huis van haar schoonfamilie. Maar dan slaat het ongeluk toe, haar man werd ziek. Overlijdt aan kanker. Geen uitkering, geen enkele bestaanszekerheid. Maar dat is nog niet alles, het kan nog erger.

De schoonfamilie zegt: ‘‘onze zoon is nu overleden, je hebt hier niets meer te zoeken. Eruit, wegwezen!’’

Verlamd van schrik vertrekt ze naar haar vader. In die nood zegt haar vader: ‘Kom maar bij mij’. Terwijl het huis al meer dan vol is, omdat een andere broer ook in dit huis woont met zijn familie. Er wordt een kamer geregeld waar moeder nu met haar 3 kinderen verblijft. Dus de keuken en de douche zijn nu door 3 gezinnen in gebruik. Een onhoudbare situatie. Naast het huis is nog een stuk grond. Met wat geleend geld begint de vader zo goed en zo kwaad als het gaat een huis voor zijn dochter te bouwen. Maar ook in Bosnië is alles fors duurder en zonder hulp komt het niet goed. Of we a.u.b. kunnen helpen? Onze veldwerker gaat een bezoek brengen. Ook hij kan niet anders concluderen: een onhoudbare situatie!

Daarom leg ik in alle eenvoud een vraag bij jullie neer. Zouden we niet met elkaar via deze Kerstnieuwsbrief in
een maand tijd circa € 15.000,- kunnen opbrengen en daarmee deze weduwe met haar drie kinderen een hoopvolle toekomst geven? Dan zitten ze de volgende Kerst, in 2024, in een eigen woning. Natuurlijk is er nog meer nodig bij geen enkel inkomen. De Proplan voedselbank zorgt voor een maandelijks pakket aan eten en dat de kinderen met de bus naar school kunnen (normaal 45 min. lopen).

Niet praten maar doen, geen woorden maar daden. Dankjewel als je meehelpt met een gift.

- - "We zijn geschokt!"