WEDUWEN VAN SREBRENICA

19-12-2019 – LIEFDE VOOR DE WEDUWEN VAN SREBRENICA

Het leven kan heel wreed zijn. Vanaf de genocide op hun mannen en zoons in 1995 was er niemand die een hand uitstak naar deze moeders. Lees hier het schokkende verhaal van Munira of bekijk het filmpje hieronder van Hanifa.

Uiteindelijk is in 2015 op initiatief van Stichting Proplan en in samenwerking met MFS Emmaus het bezoekwerk begonnen. Als naam werd gekozen: ‘Ljubav za Majke Srebrenice’. (Liefde voor de Moeders van Srebrenica) Stichting Proplan financiert, Emmaus voert uit.

Weer of geen weer, om de 10 dagen worden ze opgezocht in hun schamele huisjes en vaak moeizaam te bereiken via wat karrensporen. Zij krijgen een arm over hun schouder gelegd, er wordt geluisterd naar hun schokkende verhalen en tranen worden gedroogd. Ze zien enorm uit naar zo’n bezoekje aan huis, want verder zien ze niemand. Is de kraan lek of moet er iets anders worden gerepareerd, dan wordt ook geholpen. Ook zijn er (lotgenoten)bijeenkomsten met een gezamenlijke maaltijd en zijn er creatieve breiworkshops. Het zijn juist deze onderlinge ontmoetingen die zo enorm helpen bij hun innerlijke pijn. Kijk en luister naar het indrukwekkende verhaal van Hanifa Djogaz.

HELP MEE!

Natuurlijk kost het bezoeken van de vrouwen geld. Die kosten bestaan onder meer uit het salaris van de maatschappelijk werksters en hun verblijf, de auto- en telefoonkosten. Het ontroert de vrouwen enorm als er aan hun verjaardag wordt gedacht. Alleen al een kleine attentie en wat lekkers zorgt voor een grote golf aan dankbaarheid. Dat maakt de impact van ons werk nóg duidelijker. Help mee en doneer direct via onderstaande knop.

In een straal van 60 km van Srebrenica wonen er meer dan 1500 weduwen. Wat zouden wij graag nog veel meer van deze moeders willen opzoeken. Met uw hulp van maar 15 euro per maand kan dat! Namens al deze moedige weduwen: bedankt!

- - "WEDUWEN VAN SREBRENICA"