Srebrenica herdenking

Den Haag
Contact:
Srebrenica Herdenking

Op 11 juli organiseren de samenwerkende organisaties Srebrenica Herdenking, een herdenking op Het Plein in Den haag.

Aanvang 15.00 uur, tot 16.30.

Er zijn diverse toespraken met verschillende sprekers, muziek, stilte en een stille rondgang.

Nationale Srebrenica Herdenking

De Nationale Herdenking Srebrenica-Genocide wordt sinds 1997 ieder jaar op 11 juli op Het Plein in Den Haag gehouden. Op deze dag worden de ruim achtduizend slachtoffers van de genocide na de val van Srebrenica herdacht.

Deze mensen zijn in 1995 omgekomen door radicale nationalistische Servische en Bosnisch-Servische agressie, nadat de enclave -onder toeziend oog van de VN- was gevallen. Velen van hen zijn nog niet teruggevonden. Srebrenica en omstreken ligt bezaaid met massagraven waaruit de stoffelijke overschotten nog steeds opgegraven worden, vervolgens geïdentificeerd en dan pas herbegraven op de grote begraafplaats in Potočari (Srebrenica).

De Nationale Herdenking Srebrenica-Genocide 2018 wordt georganiseerd door Politiek Comité Stari Most, BiH Platform, IZBN (Islamitische Vereniging van Bosniaks in Nederland – IVBN), de Vereniging van Overlevenden van de Genocide van Srebrenica, jongerenorganisatie Mladi BiH, Stichting Geschiedenis Totalitaire Regimes en hun Slachtoffers (SGTRS) en Het Internationaal Comité voor Humanitair Ingrijpen. U bent van harte uitgenodigd deze herdenking bij te wonen.

Meer informatie en het programma vindt u op de website Screbrenica Herdenking

Srebrenica HerdenkingVoorbereidend Comité Srebrenica Herdenking 2019

Voorzitter: Samir Hajdarević – IZBN / IVBN
Plaatsvervanger voorzitter: Edo Hasanović – IZBN / IVBN