Weduwen van Srebrenica

Liefde voor de Weduwen van Srebrenica

Stichting Proplan heeft in 2015 het idee uitgewerkt om de meest kwetsbaren van deze weduwen op te zoeken in hun eenzame en troosteloze bestaan. Wat we wilden was maar één ding: hulp, hoop en liefde geven. Via onze partnerorganisatie MFS Emmaus in Bosnië maken we dit sinds 2016 bij 45 weduwen praktisch mogelijk.

Weer of geen weer, om de 10 dagen worden ze opgezocht in hun schamele huisjes en vaak moeizaam te bereiken via wat karrensporen. Zij krijgen een arm over hun schouder gelegd, er wordt geluisterd naar hun schokkende verhalen en tranen worden gedroogd. Ze zien enorm uit naar zo’n bezoekje aan huis, want verder zien ze niemand. Is de kraan lek of moet er iets anders worden gerepareerd, dan wordt ook geholpen. Ook zijn er (lotgenoten)bijeenkomsten met een gezamenlijke maaltijd en zijn er creatieve breiworkshops. Het zijn juist deze onderlinge ontmoetingen die zo enorm helpen bij hun innerlijke pijn. Kijk en luister naar het indrukwekkende verhaal van Hanifa Djogaz.

Help mee!

Natuurlijk kost het bezoeken van de vrouwen geld. Die kosten bestaan onder meer uit het salaris van de maatschappelijk werksters en hun verblijf, de auto- en telefoonkosten. Het ontroert de vrouwen enorm als er aan hun verjaardag wordt gedacht. Alleen al een kleine attentie en wat lekkers zorgt voor een grote golf aan dankbaarheid. Dat maakt de impact van ons werk nóg duidelijker.

Bij elkaar wonen er meer dan 1500 weduwen in de directe omgeving. Wat zouden wij graag nog veel meer van deze moeders willen opzoeken. Met uw hulp van maar 15 euro per maand kan dat! We zien uit naar uw hulp op NL44INGB0004350357, Stichting Proplan te Gouda. Of doneer direct via onderstaande knop. Namens alle moedige weduwen: bedankt!