Bouw zorgcentrum

10-11-2021 – Voor de Weduwen van Srebrenica staan we 24/7 klaar. Voor hen doen we alles wat binnen ons bereik ligt. Juist in deze tijd, waarin de wereld op z’n kop staat door het coronavirus, is het goed om extra stil te staan bij de Weduwen van Srebrenica. Moedige vrouwen die alles hebben verloren tijdens de Balkanoorlog.

Nu zij ouder worden en hulpbehoevender, neemt de vraag naar intensieve zorg toe. Zorg die er in Bosnië niet is. In 1995 werf geen hand naar hun uitgestoken. Opnieuw deze zo vergeten moeders in de steek laten? Dat zou wel heel erg oneerlijke zijn. Dat kan en mag niet gebeuren. Daarom is in 2017 gestart met de plannen voor een zorgcentrum. Een ambitieus plan van 1,85 miljoen euro. Stichting Proplan gaat zorgen voor € 1.050.500,-. Het andere deel komt uit het land Bosnië zelf. Op 19 juli 2019 is gestart met de bouw en is inmiddels voor 85 procent klaar. Dat houdt in: restaurant met kantoor, verpleegafdeling, wasserij, technische ruimte en het mortuarium zijn geheel klaar. Aan het appartementencomplex met 36 appartementen wordt volop aan de afwerking gewerkt. Iedereen doet zijn uiterste best om bij voldoende financiën eind 2021 de bouw af te ronden. Meer informatie hierover leest u in het bericht over de voortgang van de bouw.

Het opgehaalde bedrag tot nu toe:

Het eindbedrag van €1.050.500,- is nog niet binnen.

HELP MEE! KLIK HIER EN DONEER DIRECT

De bouwfases op een rij

• Fase 1 is de bouw van een huisartsenpost annex polikliniek (nr. 1) voor zowel de bewoners in het dorp Potocari als voor de weduwen die straks daar gaan verblijven. Deze fase is volledig klaar en betaald.
  • Fase 2 is nu in uitvoering. Het betreft de volledige bouw van het appartementencomplex (nr. 7) voor 38 bewoners en alle gebouwen die nodig zijn om zorg te kunnen leveren. Dit zijn de nummers 2, 3, 4, 5, 9 en 10. De kosten hiervoor zijn all-in € 1.528.123,- inclusief wat nodig is voor het energie-neutrale karakter.
  • Fase 3 is de bouw van 8 bungalows. Deze fase wordt opgestart na volledige realisering van fase 2 en bij voldoende financiën. Hiervoor worden per bungalow 1 of meer sponsoren gezocht. De kosten zijn € 51.844 per bungalow all-in.

Bij voldoende financiën kunnen 38 weduwen medio 2021 hun intrek nemen in een eenvoudig, maar keurig eenkamerappartementje en gebruik maken van de zorgfaciliteiten. De exploitatie van het centrum en het leveren van de nodige zorg komt in handen van onze partner MFS Emmaus. De kosten voor personeel worden betaald door de Bosnische overheid.

Duurzaam en energieneutraal bouwen

Een belangrijk onderdeel van de plannen was de keuze voor energie: kiezen we voor goedkopere traditionele systemen of investeren we in duurzaamheid? Een keuze die je maar één keer kan maken. Na gedegen onderzoek in Bosnië is, ondanks de forse investering van € 400.000 meerkosten, toch gekozen voor een energie-neutraal systeem met warmtepompen en zonnepanelen. Dit in plaats van het gebruik van kolen en hout, wat voor vieze smog zorgt. Deze keuze komt de gezondheid van de kwetsbare weduwen zeker ten goede. De hulp van Wilde Ganzen en de expertise van ir. prof. Jouke Post en Installatiebedrijf Roelof Lier komt goed van pas. Na het evalueren van onze plannen op het gebied van duurzaamheid heeft Wilde Ganzen besloten om, als Stichting Proplan eerst € 200.000,- inzamelt, zij hiervoor een subsidie van € 100.000,- gaat verstrekken.

Stand van zaken fondsenwerving

Bouwfase 2 kost in totaal € 1.604.431,-. Op de thermometer ziet u dat per 10 november € 1.012.657,26 is ingezameld door Stichting Proplan. Dit bedrag is inclusief de hulp van € 100.000,- van ‘Wilde Ganzen’ (t.b.v. van het energie-neutrale karakter van het zorgcentrum). Kortom, er is dus al meer dan € 1.012.000,- zeker gesteld. Voor ons doel van € 1.050.500,-  is nog een bedrag nodig van € 37.842,74. Onderaan deze pagina leest u hoe eenvoudig u kunt meehelpen. Het dan nog resterende deel, ruim een half miljoen euro komt uit Bosnië zelf.

De Gemeente Srebrenica sponsort de kosten van de elektra-infrastructuur. Door de inzet van vrijwilligers uit Nederland (medio oktober) wordt tevens bespaard op kosten van werkuren. In Nederland zou een soortgelijk project voor de Weduwen van Srebrenica meer dan 8,5 miljoen euro kosten. Dit project vraagt slechts een vierde deel en… Stichting Proplan heeft geen kantoor en personeel. Uw donatie gaat dus rechtstreeks naar het zorgcentrum in aanbouw!

Help mee met de bouw

Stichting Proplan gaat ervoor. Daarbij hebben wij uw hulp echt hard nodig! Door de coronacrisis is het een extra uitdaging om de Weduwen van Srebrenica NIET te vergeten en juist nú naar hen om te zien. Immers, als wij zorg nodig hebben in Nederland kunnen wij daar dankbaar gebruik van maken. Voor de weduwen is die zorg er nooit. Help daarom mee en draag zo ook uw steentje bij.

We zien uit naar uw hulp op NL44INGB0004350357, Stichting Proplan te Gouda.

- - "Bouw zorgcentrum"