Bouw zorgcentrum

16-11-2022: Een echt zorgcentrum voor 68 weduwen van Srebrenica is voltooid. De officiële opening heeft plaatsgevonden op 23 oktober 2022. Wat was het een bijzondere dag. Bekijk dit korte filmpje en laat u verrassen door de voortgang die de afgelopen maanden is geboekt.

Voor de Weduwen van Srebrenica staan we 24/7 klaar. Voor hen doen we alles wat binnen ons bereik ligt. Juist in deze tijd, waarin de wereld opnieuw bepaald wordt met oorlogsgeweld is het goed om extra stil te staan bij de Weduwen van Srebrenica. Moedige vrouwen die alles hebben verloren tijdens de Balkanoorlog.

Nu zij ouder worden en hulpbehoevender, neemt de vraag naar intensieve zorg toe. Zorg die er in Bosnië niet is. In 1995 werf geen hand naar hun uitgestoken. Opnieuw deze zo vergeten moeders in de steek laten? Dat zou wel heel erg oneerlijke zijn. Dat kan en mag niet gebeuren. Op 19 juli 2019 is gestart met de bouw en deze is inmiddels succesvol afgerond.

De bouwfases op een rij

• Fase 1 is de bouw van een huisartsenpost annex polikliniek (nr. 1) voor zowel de bewoners in het dorp Potocari als voor de weduwen die straks daar gaan verblijven. Deze fase is volledig klaar en betaald.
  • Fase 2 is nu in uitvoering. Het betreft de volledige bouw van het appartementencomplex (nr. 7) voor 38 bewoners en alle gebouwen die nodig zijn om zorg te kunnen leveren. Dit zijn de nummers 2, 3, 4, 5, 9 en 10. De kosten hiervoor zijn all-in € 1.528.123,- inclusief wat nodig is voor het energie-neutrale karakter.
  • Fase 3 is de bouw van 8 bungalows. Deze fase wordt opgestart na volledige realisering van fase 2 en bij voldoende financiën. Hiervoor worden per bungalow 1 of meer sponsoren gezocht. De kosten zijn € 51.844 per bungalow all-in.

Bij voldoende financiën kunnen 38 weduwen medio 2021 hun intrek nemen in een eenvoudig, maar keurig eenkamerappartementje en gebruik maken van de zorgfaciliteiten. De exploitatie van het centrum en het leveren van de nodige zorg komt in handen van onze partner MFS Emmaus. De kosten voor personeel worden betaald door de Bosnische overheid.

Duurzaam en energieneutraal bouwen

Een belangrijk onderdeel van de plannen was de keuze voor energie: kiezen we voor goedkopere traditionele systemen of investeren we in duurzaamheid? Een keuze die je maar één keer kan maken. Na gedegen onderzoek in Bosnië is, ondanks de forse investering van € 400.000 meerkosten, toch gekozen voor een energie-neutraal systeem met warmtepompen en zonnepanelen. Dit in plaats van het gebruik van kolen en hout, wat voor vieze smog zorgt. Deze keuze komt de gezondheid van de kwetsbare weduwen zeker ten goede. De hulp van Wilde Ganzen en de expertise van ir. prof. Jouke Post en Installatiebedrijf Roelof Lier komt goed van pas. Na het evalueren van onze plannen op het gebied van duurzaamheid heeft Wilde Ganzen besloten om, als Stichting Proplan eerst € 200.000,- inzamelt, zij hiervoor een subsidie van € 100.000,- gaat verstrekken.

- - "Bouw zorgcentrum"